” احیا و بازگردانی به چه معناست؟”
احیا و بازگردانی تجهیزات پزشکی بیمارستانی به معنای عیبیابی، تعمیرات اساسی، بازیابی، نوسازی کامل و بروزرسانی (در صورت امکان فنی)، تعویض تمامی المانهای مصرفی و رنگ یک دستگاه است.
در ریفربیش تجهیزات پزشکی تمام دستگاه از صفر تا صد مورد کنترل دقیق فنی قرار گرفته و پس از تعمیرات و رفع کامل نواقص دستگاه، تمام موارد مصرفی دستگاه تعویض میشود و دستگاه با نظر و طرح ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه رنگآمیزی شده سپس تجهیز مورد نظر به بخش کنترل کیفی تحویل داده میشود.
پس از کنترل کیفی دستگاه توسط واحد کنترل کیفی ویتا، دستگاه احیا شده توسط یک شرکت ثالث نیز کنترل کیفی میشود.
در صورت تایید دستگاه احیا شده در مرحله کنترل کیفی، دستگاه مذکور جهت تحویل به مرکز به واحد مهندسی زیرساخت مجموعه ویتا سپرده میشود.
آنچه در بحث احیا و بازگردانی هریک از تجهیزات پزشکی در اولویت کاری پرسنل ویتا قرار دارد، تعمیر قطعات معیوب تا حد ممکن و ارتقای تکنولوژی دستگاه تا حد امکان (امکان فنی) است.
صنعت بازچرخانی تجهیزات در کشورهای پیشرفته جهان یک صنعت به روز و بسیار جذاب از لحاظ اقتصادی و بسیار مهم در چرخه سلامت و تامین تجهیزات پزشکی است.
این صنعت از آنجاییکه با بخش سلامت و درمان در ارتباط است، تمامی اصول و قواعد آن بسیار حساس بوده و نظارت در تمامی چرخه احیا و بازیابی هر تجهیز و دستگاه به صورت مداوم انجام میشود. یکی از تفاوتهای اساسی تعمیر با احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی نیز در کنترل تمام قطعات و کارکردهای دستگاه به صورت کامل، بررسی و نوسازی و کنترل کیفی دستگاه و نیز بروزرسانی آن است.
“چه تجهیزاتی را میتوان نوسازی کرد؟”
شرکت دانشبنیان ویتا به عنوان اولین شرکت احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی در کشور، از ابتدای فعالیت خود با بررسی و مطالعه صنعت احیا و بازیابی در جهان چند اصل مهم را در پذیرش تجهیزات اسقاطی جهت احیا و بازیابی تدوین کرده و براساس آن عمل میکند.
این اصول مهم عبارتند از؛
- تجهیزاتی که متعلق به برندهای معتبر و بزرگ جهان هستند و به لحاظ نبود نمایندگی یا عدم پشتیبانی نماینده و یا نبود قطعات از چرخه درمان خارج شده باشند.
- تجهیزات اسقاطی که تکنولوژی آنها جزء تکنولوژیهای مورد استفاده در جهان و ایران است.
- تجهیزات پزشکی ایرانی تحت هیچ شرایطی در پلتفرم نوآوری ویتا پذیرش نمیشوند تا امر حمایت از شرکتهای تولیدکننده و نمایندگیهای داخلی انجام گرفته باشد.
“آیا بازگردانی تجهیزات پزشکی برای بیمارستانها سودآور است؟”
طرح راهاندازی یک پلتفرم نوآوری در حوزه صنعت احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی در اصل جهت حمایت از بیمارستانها و مراکز درمانی بوده است.
بویژه در شرایط تحریمی کشور این طرح با هدف کاهش هزینههای بیمارستانها، تامین تجهیزات پزشکی در تمامی مراکز درمانی و محرومیتزدایی در مناطق کمبرخوردار (در حوزه سلامت و تامین تجهیزات پزشکی) به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد.
لذا یکی از مهمترین اهداف پلتفرم نوآوری ویتا به عنوان یک شرکت دانشبنیان کاهش چشمگیر هزینههای مراکز درمانی است، چنانچه یکی از اصول مهم هر تجهیز پزشکی جهت قرار گرفتن در خط احیا و بازیابی، برآورد هزینههای احیا و بازیابی دستگاه برای مراکز درمانی است.
براین اساس تنها تجهیزاتی در خطوط احیای پلتفرم ویتا قرار میگیرند که حداکثر هزینه احیا و بازیابی آنها برابر با ۳۰درصد (حداکثر) از مبلغ کل خرید همان دستگاه به صورت نو باشد. لذا پلتفرم نوآوری ویتا در مرحله ارزیابی هریک از تجهیزات معرفی شده، یک پیشفاکتور به مرکز درمانی مربوطه ارائه میدهد و تنها در صورت تایید پیشفاکتور توسط مرکز اقدام به احیا و بازیابی دستگاه نموده و آن را به چرخه سلامت کشور بازمیگرداند.
در صورتی که نتیجه ارزیابی فنی هزینه احیا را بیش از ۳۰درصد هزینه خرید دستگاه نو اعلام نماید، شرکت ویتا راسا دستگاه را به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای مرکز درمانی مربوطه، به مرکز عودت میدهد.
“تجهیزات نوسازی شده چقدر قابل اعتماد است؟”
حوزه احیا و بازگردانی تجهیزات پزشکی یک صنعت بسیار مهم و حساس و دانشبنیان است.
در این صنعت تمام اصول و قواعد فنی، مدیریتی، سرویس و نگهداری، بهداشتی، علمی، اقتصادی و… تمامی تجهیزات موردنظر جهت احیا و بازیابی، تک به تک مورد مطالعه و پژوهش گرفته است. زمانی که پلتفرم نوآوری ویتا به عنوان یک شرکت دانشبنیان تمام اصول احیا را در سطح جهان مطالعه نمود و قوانین احیا را در کشور به کمک نهادهای ذیربط تدوین کرد، این صنعت را به عنوان راهحلی جهت بازچرخانی تجهیزات اسقاط شده و کمک به مراکز درمانی جهت تامین تجهیزات پزشکی موردنیاز و کمک به صنعت درمان کشور ایجاد نمود، لذا عملیات احیا و بازیابی به گونهای در پلتفرم نوآوری ویتا اجرا میشود که اطمینان به عملکرد دستگاه احیا شده دقیقا برابر با میزان اطمینان به یک دستگاه نو باشد.
تعهد و ازام پلتفرم نوآوری ویتا با توجه به دانش فنی و اجرای تمام استانداردهای موجود در صنعت احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی به بازچرخانی دستگاههایی است که بتوانند اطمینان خاطر کامل را به کاربر داده و یاریگر مرکز درمانی و شخص بیمار باشند.
لذا هر یک از دستگاههایی که در خطوط شرکت ویتا احیا شده باشند، ضریب اطمینان به آنها دقیقا برابر با یک دستگاه نوی خردیداری شده است. لذا پلتفرم نوآوری ویتا با اطمینان به عملکرد خود و اجرای استانداردهای لازم صنعت احیا، برای هریک از دستگاههای احیا شده در این مرکز گارانتی یکساله و خدمات پس از احیای پنج ساله ارائه میدهد.
آموزش به پرسنل مراکز در خصوص چگونگی سرویس و نگهداشت تجهیزات و ارائه ویتا کارت که نکات مهمی را در خصوص دستگاه و ایمنی کارکرد آن بیان میکند، از مواردی است که تجهیز احیا شده را در حد یک دستگاه نو و قابل اطمینان قرار میدهد.
“از نظر کیفیت چه تفاوتی بین عملکرد تجهیزات پزشکی نو و بازگردانی شده وجود دارد؟”
با توجه به حساسیت بخش سلامت و تاثیر هر یک از تجهیزات پزشکی مورد استفاده در مراکز درمانی بر جان یک فرد، کیفیت دستگاه احیا و بازیابی شده اولین و مهمترین فاکتور در صنعت احیا و بازیابی است.
استفاده از دانش و تجربه در کنار یکدیگر از اصول مهم پلتفرم نوآوری ویتا برای دستیابی به کیفیت مورد نظر در بحث احیا است.
هر دستگاهی که جهت احیا و بازیابی در پلتفرم ویتا مورد پذیرش قرار گرفته و عملیات احیا و بازیابی بر روی آن انجام شده باشد، در اصل یک دستگاه با کیفیت دستگاه نو است، زیرا ویتا وظیفه خود را بازیابی، بازسازی، به روزرسانی و به عبارت دیگر بازچرخانی در نهایت کیفیت ممکن است.
کارکرد هر دستگاه احیا و بازیابی شده در ویتا از لحاظ کیفیت برابر با کارکرد یک دستگاه کارخانهای نو است.
در کل یکی از قواعد مهم صنعت احیا و بازیابی در کشورهای پیشرفته و به تبع آن در پلتفرم نوآوری ویتا حداقل بازگرداندن دستگاه به حالت اولیه کارخانهای است.
یعنی گاهی دستگاه احیا شده از کیفیت کارخانهای نیز بالاتر باشد، چنانچه در برخی موارد دستگاههای آنالوگ در طی روند احیا و بازیابی ارتقا یافته و تبدیل به دیجیتال میشوند.
به طور کلی کیفیت هر دستگاه احیا و بازیابی شده با کیفیت تجهیزات پزشکی نو برابر است مگر آنکه بهتر از کارکرد کارخانهای شده باشد.
“ویتا چگونه چرخه بازگردانی را اجرا می کند؟”
ویستا تجهیز احیا (ویتا) یک شرکت دانشبنیان و تجربه محور است.
بدین معنا که در ویتا پرسنل از دو حوزه دانشگاه و صنعت در کنار هم جمع شدهاند تا اتفاق بزرگ ایجاد صنعت احیا و بازیابی را در کشور رقم بزنند. روند اجرایی در ویتا که براساس پژوهش انجام گرفته به صورت یک استاندارد و مسیر مشخص انجام میگیرد به شکل زیر است:
ابتدا با اعلام نیاز مراکز جهت احیا و بازیابی یک یا چند دستگاه موجود، یک تیم ارزیابی اولیه به مرکز اعزام میشود. پس از انجام ارزیابی اولیه در صورت تایید تیم فنی مبنی بر امکان احیا و بازیابی دستگاه، این تجهیزات به پلتفرم نوآوری ویتا منتقل میشوند. پس از انجام کارهای پذیرش و تکمیل پرونده، دستگاه ابتدا در واحد ضدعفونی پلتفرم، به صورت کامل تمیز و ضدعفونی میشود. پس از آن با توجه به نوع دستگاه به سرپرست خط موردنظر (مانند خط تنفسی، جنرال یا تصویربرداری و…) تحویل داده میشود.
با قرار گرفتن دستگاه در خط مربوطه ارزیابی کامل و تخصصی فنی روی دستگاه انجام میگیرد (زیرا گاهی امکان بررسی دقیق دستگاه در ارزیابی اولیه در محل، به دلیل وصل نبودن به برق، نامناسب بودن شرایط نگهداشت، یا نبود برخی قطعات وجود ندارد) و عملیات احیا و بازیابی در صورت تایید سرپرست خط آغاز میشود، بررسی تمام قطعات، تعویض موارد مصرفی، تعمیر خرابیها، رنگ و نوسازی و بروزرسانی دستگاه در صورت امکان در فرایند احیا و بازیابی اتفاق میافتد. پس از این مرحله پرونده دستگاه جهت انتخاب و طراحی رنگ به واحد تحقیق و توسعه ارائه میشود با بررسی ظاهر دستگاه و نوع کارکرد آن، این واحد رنگی مناسب برای دستگاه را آماده میکند و دستگاه با هماهنگی سپس دستگاه با انجام کنترل کیفی توسط خود واحد کنترل کیفی پلتفرم نوآوری ویتا و نیز یک شرکت ثالث، در صورت تایید به واحد مهندسی زیرساخت تحویل داده میشود.
در واحد مهندسی سرویس ویتا کارهای تحویل دستگاه هماهنگ شده و محل نصب دستگاه با راهنمایی تیم مهندسی آماده میشود تا دستگاه در اسرع وقت پس از تحویل مورد استفاده قرار گیرد. یکی از وظایف واحد مهندسی زیرساخت در ویتا بررسی روش صحیح آمادهسازی محل نصب دستگاه احیا شده است تا مراکز حداکثر بهرهوری از دستگاه را داشته باشند. با توجه به اهمیت سرویس و نگهداشت تجهیزات پزشکی در کیفیت کارکرد تجهیزات پزشکی و میزان عمر مفید هر یک از این تجهیزات، یکی دیگر از وظایف مهندسی زیزساخت، ارائه آموزش لازم برای کاربران در زمینه چگونگی کارکرد صحیح دستگاه و نیز بحث سرویس و نگهداشت آن است.
ویتا به عنوان یک شرکت دانشبنیان و با توجه به سابقه مدیریت این پلتفرم در بحث نگهداشت تجهیزات پزشکی پس از تحویل دستگاه، آموزش سرویس و نگهداشت پیشرفته بیمارستانی را از الزامات کاری پرسنل خود قرار داده است تا بهرهوری کامل از تجهیزات پزشکی به عمل آید.
هر دستگاه احیا شده یک سال گارانتی، پنج سال خدمات پس از احیا و یک عدد ویتا کارت دارد. در کارت ویتا موارد مهم مربوط به دستگاه، نکات کوتاه در خصوص سرویس و نگهداشت و روش استفاده از دستگاه توضیح داده شده است.
این مرکز به عنوان اولین مرکز تخصصی احیا و بازیابی تجهیزات که با هدف بازچرخانی تجهیزات اسقاطی و یاری رساندن به بخش سلامت کشور شکل گرفته است.
علاوه بر ارائه خدمات احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی، به منظور افزایش عمر مفید هر دستگاه، پیشگیری از خرابی و استفاده حداکثری از منابع و تجهیزات موجود در مراکز درمانی، آموزش به کادر مراکز درمانی در خصوص طریقه استفاده دستگاه، سرویس و نگهداشت پیشرفته بیمارستانی، چگونگی محل نصب و…. را نیز ارائه میدهد.