پمپ سرم و سرنگ

  • خانه
  • وبلاگ
  • پمپ سرم و سرنگ
دستگاه تزریق پمپ
۱۳تیر ۱۴۰۱

پمپ سرنگ و سرم

پمپ سرنگ و سرم یا همان پمپ پریستالتیک، پمپ ولومتریک یا پمپ اینفیوژ تجهیزی جهت تزریقات مختلف در شرایط گوناگون به بیمار در پروسه درمان.

پمپ سرم

این پمپ‌ها دستگاه‌هایی هستند که جهت تزریق برنامه‌ریزی شده‌ی سیالات به بدن بیمار استفاده می‌‌شود، که با استفاده از ست سرم و میکروست‌ها، تزریق دارو انجام می‌شود. این پمپ‌ها اغلب برای تزریق داروها، مایعات و فرآورده‌های خونی با حجم زیاد استفاده می‌شوند و وظیفه‌ی آن تنظیم و نمایش میزان فلوی سرم تزریقی به سیاهرگ بیمار است.

مطالعه بیشتر: ماشین بیهوشی چیست؟

به طوری که معمولا حجم تزریق آن‌ها از حدود چند سی‌سی تا چند لیتر است. طریقه‌ی عملکرد این پمپ‌ها به دو دسته حجمی و قطره‌شمار تقسیم می‌شود.

پمپ تزریق
پمپ تزریق سرم و سرنگ

ساختار و عملکرد پمپ سرم

این پمپ‌ها دارای یک کیسه مایع هستند که یک دسته یا یک قلاب بالای پمپ آویخته شده و یک تیوب به آن متصل می‌شود. در درون پمپ، تیوب پر شده از مایع، بر روی یک سری دنده کوچک و یک غلتک ثابت می‌شود.

هنگامی که غلتک به حرکت درآمده و دنده‌‌ها شروع به حرکت می‌کنند، مایع از تیوب به بیمار منتقل می‌شود. کاربر نرخ جریان مایع و حجم مورد نیاز آن را از روی دستگاه تنظیم می‌کند.

بنابراین دنده‌ها و غلتک براساس سرعت تنظیم شده شروع به حرکت می‌کند.

هر زمان که حجم مورد نیاز مایع آزاد شد، آلارم مخصوص به صدا در می‌آید. تیوب از میان یک سنسور آشکار ساز هوا ‏‎(air-in-line)‎‏ میگذرد و به محض عبور حباب هوا، آلارم به صدا در آمده و جریان مایع متوقف می شود. پمپهای تزریق ولومتریک میزان فشار مایع را مانیتور کرده که نتیجه آن کنترل فشار مایع تزریقی و ممانعت از آسیب رسیدن به رگ بیمار حین افزایش احتمالی بیش از حد فشار تزریق است. با افزایش بیش از حد فشار، آلارم بستن و انسداد ‏‎(Occlusion)‎‏ تیوب تزریق، کاربر را آگاه خواهد کرد.

احیا و بازیابی پمپ سرم یا سرنگ ویتا (vita)
احیا و بازیابی پمپ سرم یا سرنگ ویتا (vita)

پمپ سرنگ

پمپ سرنگ و سرم تقریبا کارکرد  شبیه به هم دارند. اما از پمپ سرنگ در بخش مراقبت های ویژه و نیز بعد از اعمال جراحی موارد متعددی پیش می آید که یک ماده موثر به صورت پیوسته و برای مدت زمانی خاص وارد خون بیمار شود.

در چنین مواردی دقت در نرخ تزریق و منظم بودن آن اهمیت بسیاری دارد. برای چنین منظورهایی از پمپ تزریق سرنگ استفاده می‌شود و تقریبا تمام بخش‌های مراقبت‌‌های ویژه به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی از این دستگاه استفاده می‌شود. از آنجا که عموما قطر داخلی سرنگ استاندارد و ثابت است، می‌توان با تنظیم سرعت خطی حرکت پیستون سرنگ، سرعت تزریق را کنترل نمود.

به طور معمول این دستگاه‌ها برای تزریق داروها در حجم های کم استفاده می شوند، چرا که عموما از سرنگ های ۵سی‌سی تا ۵۰ سی‌سی استفاده می‌کنند.

از آن جایی که دقت این دستگاه در حد ۰٫۱CC/ hr است، در استفاده از آنها عموما داروها کمتر رقیق می‌‌شود که این خود یک مزیت است. چرا که در بسیاری از موارد حجم زیاد مایعات بسیار مضر است و اگر بتوان داروهای بیمار را بدون آن که دقت دستگاه به هم بخورد، در حجم کم به بیمار تزریق کرد تاثیر به سزایی در کیفیت درمان خواهد داشت. این موضوع باعث شده است تا در بخش‌های قلبی و ccuها بیشتر از پمپ سرنگ استفاده شود تا پمپ سرم.

ساختار و عملکرد پمپ سرنگ

در این دستگاه یک پمپ وجود دارد که با جلو بردن پیستون سرنگ، مایع را با نرخ تنظیم شده تزریق می کند. در اکثر پمپ های سرنگ، یک موتور پله‌‌ای پیچ هدایت‌کننده را به جلو می‌راند.

سرعت این موتور بسته به نرخ جریان تنظیم شده و اندازه سرنگ تغییر می کند. قسمت مکانیکی دستگاه وظیفه دارد تا حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی جهت فشار دادن پیستون سرنگ به سمت جلو تبدیل کند.

از طریق پالس‌های اعمالی به موتور پله‌ای، میزان درجه چرخش محور موتور مشخص می شود. با استفاده از یک چرخ دنده ی گرد و پیچاندن پیچ که به موتور پله ای متصل شده است، اهرم جلو رفته و به سرنگ فشار می آورد . در بخش فیدبک از طریق پتانسیومتری که به انتهای اهرم متصل است، هر گونه خطای احتمالی در میزان چرخش محور موتور و یا میزان حرکت اهرم، آشکار شده و در خروجی دستگاه اصلاح می‌شود. میزان جریان تزریقی متناسب با قطر سرنگ و سرعت پیش رفتن پیستون سرنگ تنظیم می شود.

در بخش الکترونیکی دستگاه بر اساس اطلاعات وروردی، پارامترهای نرخ تزریق درخواستی تنظیم و از طریق پالس های الکتریکی مشخص به درایور موتور پله‌ای فرستاده می‌شود. همچنین در صورت نیاز کلیه آلارم‌‌های دستگاه از طریق سنسورهای تعبیه شده در آن و اندازه گیری پارامترهای مورد نیاز و کنترل نرم افزاری فعال خواهند شد.

بخش داخلی پمپ
بخش داخلی یک دستگاه پمپ

نکات ایمنی پمپ‌ها

  • از بکارگیری دستگاه در محلهای مرطوب و یا زمین خیس به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه خودداری کنید.
  • از بکارگیری پمپ در محل نگهداری مواد شیمیایی یا مکانهایی که گازهای بیهوشی قابل انفجار وجود دارد، خودداری کنید.
  • برای بلند کردن پمپ از بارل سرنگ یا پلانجر آن استفاده نکنید.
  • از پرکردن سرنگهای ۵۰ میلی لیتری بیش از ظرفیت آنها خودداری کنید چرا که ممکن است سرنگ در محل خود به طور کامل قرار نگیرد.
  • همواره از پریزهای دارای اتصال زمین(ارت) جهت اتصال دستگاه به برق استفاده کنید.
  • هیچگاه از سیم‌های رابط و سه راهی جهت اتصال دستگاه به برق استفاده ننمائید.
  • در صورت وارد شدن ضربه به پمپ و یا سقوط آن، از بکارگیری مجدد دستگاه قبل از تایید پرسنل سرویس خودداری کنید.
  • از سیستم سرویس و نگهداشت پیشرفته در تمامی تجهیزات پزشکی خود بهره ببرید تا هزینه خرابی و زمان خواب تجهیزات خود را کاهش دهید.
  • در صورت اسقاط شدن دستگاه، جهت فروش تجهیز اسقطی خود یا بازچرخانی آن به مراکز فعال در حوزه احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی که دارای مجوز فعالیت هستند مراجعه نمایید.

پلتفرم نوآوری ویتا به عنوان اولین مرکز تخصصی خدمات احیا و بازیابی با تیم نخبه خود به راحتی می‌تواند مسیر صحیح بهره‌بری حداکثری از تجهیزات را به شما نشان دهد.

جهت مشاوره کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.