دستگاه ماموگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

  • خانه
  • وبلاگ
  • دستگاه ماموگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟
ستگاه ماموگرافی پیشرفته
۲۲تیر ۱۴۰۱

ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه

ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه روشی بسیار کارآمد است که از حدود ۳۰سال پیش این روش آغاز شده است. این دستگاه با بررسی بافت پستان و تشخیص زودهنگام سرطان سینه و در پی آن انجام راهکارهای درمانی مؤثر نقش مهمی در بهبودی و از بین بردن تومورهای پستان دارد.

دستگاه ماموگرافی
احیا دستگاه ماموگرافی در ویتا

ماموگرافی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرو رفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند.

البته این آزمایش به صورت دوره‌ای به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان سالم بالای ۴۰ الی ۴۵ سال نیز انجام می‌‌شود. این آزمایش کمک می‌کند تومورهای احتمالی سرطانی و یا بی‌خطر و کیست‌های بافت پستان پیش از اینکه قابل لمس و معاینه توسط پزشک یا خود فرد باشد تشخیص داده شوند.

چگونگی انجام ماموگرافی به این صورت است، دستگاه ماموگرافی از دو صفحه موازی تشکیل شده است که سینه‌ها بین این دو صفحه قرار گرفته و صفحه‌ها با نزدیک شدن به یکدیگر بافت سینه را فشرده می‌کنند تا تصویر دقیق تری از کل بافت سینه حاصل شود.

پس از اینکه پستان‌ها در موقعیت صحیحی نسبت به دستگاه قرار گرفتند، متخصص تصویربرداری از شما می‌خواهد نفس خود را حبس کنید و در این حال تصویربرداری اشعه ایکس انجام می‌‌شود. سپس متخصص موقعیت سینه‌ها را تغییر می‌دهد تا تصویر از زاویه دیگری نیز ثبت شود.

به طور کلی انجام تصویربرداری ماموگرافی تنها ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. با این حال کل فرایند آزمایش شامل انتظار و آماده شدن برای آزمایش و خارج شدن از محیط چیزی حدود سی دقیقه طول می کشد.

رادیولوژی دستگاه ماموگرافی
رادیولوژی دستگاه ماموگرافی

بیشتر بدانیم: مناسب ترین زمان برای شروع ماموگرافی در سن ۳۵ سالگی است و بعد از ۴۰ سالگی بهتر است سالی یکبار انجام گیرد و ۵۰ سال به بعد نیز هر ۲ سال یکبار انجام ماموگرافی برای بانوان توصیه می‌شود.

آیا امکان ماموگرافی در پستان‌های دارای پروتز وجود دارد؟

در افرادی که عمل زیبایی افزایشی سینه یا ماموپلاستی افزایش انجام داده‌اند، آزمایش ماموگرافی باید با ملاحظات خاص و زیر نظر یک متخصص انجام شود.

به دلیل حساس بودن بافت پروتزی و امکان پاره شدن در هنگام ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز، باید قبل از شروع آن از پاره نبودن پروتز مطمئن شد زیرا که به خاطر فشار در ماموگرافی امکان پخش سیلیکون و آب نمک پروتز داخل پستان وجود دارد و در زمان کنار زدن پروتز برای ماموگرافی ممکن است احساس درد در فرد به وجود بیاید که البته زود تمام می‌شود.

بعد از انجام ماموگرافی، احتمال تغییر شکل و نرم شدن بافت پروتز وجود دارد. با این حال هیچ تضمینی در خصوص تغییر شکل پروتز در هر دو پستان پس از انجام ماموگرافی وجود ندارد.

اجزای اصلی دستگاه ماموگرافی

  • تیوب اشعه ایکس
  • کمپرسور
  • سیستم گیرنده تصویر
  • صفحه کنترل عوامل تابش
ماموگرافی چگونه انجام می_شود
ماموگرافی چگونه انجام می‌شود

ماموگرافی دیجیتال

در ماموگرافی دیجیتال، تصویر به صورت یک فایل دیجیتال کامپیوتری ذخیره می‌شود نه روی فیلم رادیوگرافی. این تکنولوژی سودمندی‌های عملی مهمی نسبت به ماموگرافی معمولی دارد. از آنجایی که تصویر اشعه ایکس به صورت دیجیتال ذخیره می‌شود، متخصص رادیولوژی می‌تواند روی تصویر زوم کند تا آن را بزرگ کند یا می‌‌تواند سایه روشن تصویر را به نحوی تنظیم کند که ناهنجاری‌هایی که به صورت معمول دیده نمی‌شدند، آشکار شوند.

تصاویر ماموگرافی دیجیتال را می‌توان روی دیسک ثبت کرد. این امر ذخیره کردن آنها را آسان و دسترسی بعدی به آنها را تسهیل می‌کند. تصویر دیجیتال را می‌‌توان در هر پایانه کامپیوتری در هر کجای مرکز درمانی دید و برای مشاوره گرفتن به مراکز درمانی دیگر هم فرستاد. تصاویر دیجیتال پستان در کمتر از ۱۰ ثانیه آماده می‌شوند، در حالی که ماموگرافی معمول با استفاده از فیلم اشعه ایکس ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می برد.

تصویر گرفته شده توسط ماموگرافی
تصویر گرفته شده توسط ماموگرافی

سرویس و نگهداشت پیشگیرانه

بازرسی و آزمون‌های زیر هرساله باید روی دستگاه انجام گیرد این کار تنها باید توسط متخصصین مورد تایید
شرکت انجام پذیرد:

تست و کالیبراسیون mas و KV
کنترل فیلد اشعه
بررسی اتصال زمین حفاظتی به دستگاه
 نشتی روغنHV
چک کردن گردش آند
تست نیروی کمپرس
امتحان کلیه حرکات مکانیکی دستگاه و قفل اضطراری
تمیزکاری اتصالات HV وگریسکاری آن

البته لازم به ذکر است بهترین روش جهت نگهداشت استاندارد هر دستگاه، استفاده از برنامه سرویس و نگهداشت پیشرفته جهانی است که توسط پلتفرم نوآوری ویتا به عنوان اولین مرکز تخصصی احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی انجام می‌شود.

سرویس و نگهداشت ماموگرافی
سرویس و نگهداشت پیشرفته ماموگرافی. پلتفرم ویتا

سخن آخر

استفاده بهینه از یک دستگاه بویژه دستگاه‌هایی که ارزش سرمایه‌ای برای مراکز درمانی دارند باید با اصول استاندارد ملی و بین‌المللی انجام شود. از سوی دیگر تجهیزات اسقاطی در هر مرکز درمانی نیز خود منابعی ارزشمند برای این مراکز هستند که با مدیریت صحیح می‌توان مجددا از این تجهیزات استفاده کرده و یا آن را به یک منبع درآمد بسیار خوب تبدیل نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.