دستگاه رادیولوژی از خرید تا اسقاط

  • خانه
  • وبلاگ
  • دستگاه رادیولوژی از خرید تا اسقاط
دستگاه رادیولوژی
۱۳تیر ۱۴۰۱

صفر تا صد دستگاه رادیولوژی از کارکرد تا اسقاط

صفر تا صد دستگاه رادیولوژی از زمان خرید، نحوه کارکرد تا زمان خواب و اسقاط آن، یک پروسه زنجیروار است. تجهیز تصویربرداری که امکان دیدن اجزای داخلی بیمار را به پزشکان میدهد.

رادیولوژی یا علم تصویربرداری، شاخه‌ای از پزشکی است که با انرژی تابشی در تشخیص و درمان بیماری‌ها سر و کار دارد.

این دستگاه که همچنین به عنوان تصویربرداری تشخیصی نیز شناخته می‌شود، ابزاری است که پزشکان می‌توانند توسط آن، آنچه را که در بدن اتفاق می‌افتد دیده و درک کنند.

اینگونه تصویربرداری مستقیماً از اشعه یونی استفاده می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت رادیولوژی یک تخصص در پزشکی است که به تولید تصاویر داخلی بدن از طریق عوامل مختلف فیزیکی، میدان مغناطیسی و غیره می‌پردازد و از این تصاویر برای تشخیص و در حد کمتری برای پیش‌آگاهی و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

هدف از رادیولوژی تشخیص مشکلات داخلی، جلوگیری از ایجاد صدمه و درد قبل از اینکه این بیماری خیلی جدی شود است.

دستگاه رادیولوژی دیجیتال
دستگاه رادیولوژی دیجیتال

کارکرد دستگاه رادیولوژی

اشعه ایکس یا رنتگن در طبیعت، زیاد وجود ندارد. برای کاربرد پزشکی این پرتوها باید به وسیله لامپ‌هایی که برای این منظور ساخته شده‌اند تولید شود. در لامپ مولد اشعه ایکس که شبیه لامپ‌های کاتودیک است، با بمباران الکترونی قطعه فلز مقاوم و کوچکی که از جنس تنگتن در قطبی از لامپ به نام کانون قرار دارد، ترازهای انرژی الکتریکی در این فلز به هم می‌خورد و انرژی ناشی از جابجایی الکترون‌ها به صورت اشعه ایکس بیرون می‌آید.

تشکیل اشعه ایکس در یک منطقه بسیار کوچک در داخل لوله است. از این مرحله، اشعه ایکس به فضا منحرف می‌شود. لوله اشعه ایکس توسط یک محفظه لوله سرب‌دار احاطه شده است. قسمتی از اشعه ایکس پراکنده توسط محفظه لوله جذب می‌شود. اشعه ایکس ایجاد شده، از طریق شکافی به نام درگاه لوله از محفظه خارج می‌شود. تابشی که از لوله خارج می‌شود، تابش اولیه نامیده می‌شود.

به ناحیه مربعی اشعه ایکس که به بیمار و میز اشعه ایکس برخورد می‌کند، میدان تابش گفته می‌شود. یک خط خیالی در مرکز پرتوی اشعه ایکس و عمود بر محور طولانی لوله اشعه ایکس، اشعه مرکزی نامیده می‌شود. اشعه مرکزی در موقعیت‌یابی بیمار مهم است؛ زیرا از این نقطه برای تراز کردن لوله اشعه ایکس با قسمت موردنظر از بدن بیمار، استفاده می‌شود.

با قرار گرفتن بیمار در معرض رادیوگرافی، اشعه ایکس از لوله از طریق بیمار به گیرنده تصویر (IR) هدایت می‌شود. با عبور اشعه ایکس از بدن بیمار، برخی از آنها توسط بیمار جذب می‌شوند و برخی دیگر جذب نمی‌شوند. ساختارهای آناتومیک که دارای تراکم (جرم) بافتی بیشتری هستند، مانند استخوان، تابش بیشتری نسبت به بافت کم چگال، مانند عضله جذب می‌کنند.

این مرحله منجر به تابش الگویی با شدت متفاوت در پرتو اشعه ایکس از طرف بدن بیمار می‌شود. به این تابش، تابش باقی‌مانده یا تابش خروجی می‌گویند. این تابش در نهایت به IR منتقل می‌شود. اکنون IR شامل یک «تصویر دیده نشده» به نام تصویر نهفته است. این تصویر تا زمان پردازش در فسفرهای IR ذخیره می‌شود. در مرحله پردازش، تصویر پنهان به یک تصویر قابل مشاهده تبدیل خواهد شد.

سیستم IR شامل یک کاست است که حاوی صفحه تصویربرداری فسفر است.

این کاست حاوی صفحه‌ای با فسفرهای خاص است که تصویر اشعه ایکس را تا زمان پردازش ذخیره می‌کند. کاست از فسفرهای صفحه در برابر آسیب و آلودگی محافظت می‌کند. صفحات IR در اندازه‌های استاندارد ارائه می‌شوند.

بایدها و نبایدها دستگاه رادیولوژی
بایدها و نبایدها دستگاه رادیولوژی

برای استفاده درست و آگاهی از صفر تا صد دستگاه رادیولوژی از لحاظ کراکرد و سایر موارد پرسنل هر مرکز درمانی باید آموز‌های کافی را دیده باشند.

چگونه برای رادیولوژی آماده شویم.

آمادگی خاصی برای رادیگرافی ساده نیاز نیست. اگر احتمال بارداری برای شما وجود دارد باید حتما به پزشکتان بگویید زیرا سلامت فرزند شما اولویت اول است.
معمولا در مرکز به شما گفته می‌شود که گان بپوشید به این علت که بعضی لباس ها مانع تولید تصوبر مناسب می‌شوند. پوشیدن لباس راحت و بدون اکسسوار میتواند کار شما را هنگام تصیربرداری راحت‌تر نماید.

همچنین ساعت، گردنبند و هرچیزی که دارای فلز است را باید در بیاورید.هر یک از این اکسسوارها فلزی مانع انجام بهینه پروسه رادیوگرافی می‌شود.

اگر شما برای پیگیری مراجعه کرده اید باید تصاویر قبل خود را به همراه داشته باشید تا پزشک از وجود تغییر آگاه شود.

وظایف کارشناس فنی رادیولوژی

  • سرپرستی کلیه امور فنی و اداری بخش
  • کنترل و مراقبت وضعیت بهداشتی،ساختانی ،دارویی وتجهیزات بخش و تطبیق آنها با استانداردهای ارزشیابی بهداشت، درمان وآموزش پزشکی
  • کنترل حضور وغیاب وعملکرد کیفی پزشکان رادیولوژی و کارکنان فنی و اداری واحد تحت سرپرستی
  • تعیین اولویت پذیرش و بررسی وضعیت بیماران اورژانسی
  • نظارت بر برآورد تنظیم درخواست تجهیزات پزشکی و مصرفی
  • حضور مستمر وفعال در ساعات تعیین شده و نوبت کاری درج شده در پروانه مسئول فنی واحد زیربط
  • نظارت برکیفیت و قابل استفاده بودن تجهیزات و ملزومات بخش و نیز داروهای موجود در بخش
  • نظارت برحسن انجام خدمات تشخیصی – درمانی
  • نظارت برثبت گزارش دقیق عملکرد،آمار واطلاعات مربوط به بخش به تفکیک خدمات تشخیصی ودرمانی
  • پیروی و رعایت کلیه مقررات ودستورالعمل های صادره از سوی مراجع ذیصلاح در ارتباط با حرفه شغلی
  • نظارت بر امر سرویس و نگهداشت از سوی شرکت‌های ذی‌الصلاح
  • بررسی ونظارت برایمنی کارکنان از لحاظ مخاطرات کار با پرتوهای یونیزان ،ضوابط ساختمانی و …
  • کنترل هزینه بخش تجهیزات پزشکی و انبارش استاندارد تجهیزات پزشکی اسقاطی
دستگاه رادیولوژی پرتابل
دستگاه رادیولوژی پرتابل

به عبارتی مسئول فنی، موظف سات صفر تا صد دستگاه رادیولوژی را شناخته و تمام موارد مهم در خصوص این دستگاه را از طریق مطالعه و آموزش به دست آورد.

چگونه چالش اسقاط رادیولوژی را به فرصت تبدیل کنیم؟

رادیولوژی به لحاظ حساسیتی که در تشخیص بیماری افراد دارد، همواره باید با اعمال روش‌های درست سرویس و نگهداشت مورد مراقبت باشد، تا بتواند یک تشخیص درست را برای بیمار به ثبت برساند. اما به هر حال حتی برندهای بزرگ جهانی نیز شاید به دلایلی چون نبود دانش فنی، کارکرد نامناسب و…. از چرخه درمان خارج شوند.

وقتی یک دستگاه رادیولوژی اسقاط شود، اولا هزینه جدید برای خرید دستگاه نو بسیار بالاست و ثانیا به دلیل حجم این دستگاه فضای نسبتا زیادی از انبار مراکز را اشغال می‌کند، چنانکه گاهی مسئولان مرتبط، دستگاه اسقاطی را به کمترین قیمت ممکن به عنوان آهن‌قراضه می‌فروشند.

اما حالا باید دید چطور می‌توان این چالش بزرگ در مراکز را به یک فرصت عالی تبدیل کرد.

اگر با صنعت ریفربیش یا همان  احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی آشنا هستید، احیانا گزینه ریفربیش برای تجهیزات اسقاطی در ذهن شما نقش ببندد.

اما اگر با این صنعت آشنا نیستید، با ما همراه باشید تا از طریق آشنایی با پلتفرم نوآوری ویتا (ویستا تجهیز احیا) بتوانید، این صنعت سودآور برای مراکز درمانی رو بهتر بشناسید.

بعد از یک تور مجازی در پلتفرم نوآوری ویتا حالا میشه گفت، بهترین راه تبدیل چالش رادیولوژی اسقاطی به فرصت انتخاب یکی از سه گزینه زیر است.

تصویربرداری با دستگاه رادیولوژی
تصویربرداری با دستگاه رادیولوژی

اگر مرکز شما به هر صورتی نیازی به رادیولوژی اسقاط شده ندارد، میتوانید با بازچرخانی این دستگاه در مراکزی چون ویتا که دستگاه را با کیفیت کارخانه‌ای و گارانتی و خدمات پس از احیا به شما تحویل میدهد، تجهیز مذکور را به صورت اجاره‌ای به مراکز دیگر واگذار نموده و از این محل درآمد مناسبی برای بخش تجهیزات به ارمغان آورید.

اگر تیم فنی مراکز تخصصی احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی، دستگاه را غیرقابل احیا دانستند، می‌توانید این دستگاه را به قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی سمساری‌ها و هر مرکز دیگری، به پلتفرم نوآوری ویتا بفروشید.

این کار سبب می‌شود علاوه بر اینکه درآمدی برای شما حاصل شود، همچنین شما در کار یاری رساندن به آموزش نخبگان داخلی سهیم باشید. زیرا پلتفرم نوآوری ویتا جهت آموزش نیروهای نخبه خرید تجهیزات اسقاطی را با بالاترین قیمت ممکن در اولویت خود قرار داده است.

گزینه سوم اینکه اگر مرکز شما نیاز به رادیولوژی دارد و هزینه خرید دستگاه نو ندارد، دستگاه را در صورت داشتن قابلیت احیا به شرکت‌های معتبر احیا و بازیابی بسپارید تا در حداقل زمان ممکن و با حداقل هزینه ممکن (هزینه احیا حداکثر باید ۲۰% هزینه کل خرید دستگاه باشد) دستگاه شما در حد نو، با کیفیت کارخانه‌ای و همراه گارانتی یک ساله و خدمات ۳ ساله مجددا به شما تحویل داده شود.

دستگاه رادیولوژی قدیمی در اصفهان

بیشتر بدانیم

به طور کلی مسئولین مراکز درمانی به ویژه در بخش تجهیزات پزشکی باید با تمام موارد اساسی در خصوص همه‌ی تجهیزات موجود در مرکز درمانی آشنا باشند.

نکات مهمی همچون خرید مناسب یک تجهیز با قیمت و کیفیت مطلوب.

سرویس و نگهداشت استاندارد تجهیزات پزشکی.

انبارش و نگهداری تجهیزات اسقاطی، متناسب با قوانین اداره کل تجهیزات پزشکی.

به حداقل رساندن زمان خواب دستگاه.

استفاده بهینه از تجهیزات در هر شرایط.

این عوامل سبب می‌شود تا یک بخش تجهیزات پزشکی بسیار موفق در بیمارستان‌ها با حداقل هزینه و حداکثر بهره‌وری شکل گیرد.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.