دستگاه فلوروسکوپی

  • خانه
  • وبلاگ
  • دستگاه فلوروسکوپی
۱۸مرداد ۱۴۰۱

کارکرد دستگاه فلوروسکوپی احیا شده

کارکرد دستگاه فلوروسکوپی احیا شده در ویتا به لحاظ استاندارد دقیقا مانند یک دستگاه نو خریداری شده است.

این مرکز به عنوان اولین مرکز تخصصی احیای تجهیزات پزشکی تمامی دستگاه‌هایی را که احیا و بازیابی می‌نماید از لحاظ استاندارد و کیفیت کارخانه‌ای ضمانت کرده و گارانتی و خدمات پس از احیا به تجهیزات اسقاطی احیا شده توسط ویتا اعطا می‌گردد.

توصربرداری فلوروسکوپی پیشرفتی در علم پزشکی
تصویربرداری فلوروسکوپی پیشرفتی در علم پزشکی

فلوروسکوپی و انواع آن

مطالعه ساختارهای متحرک بدن ( مشابه یک فیلم از تصویربرداری با اشعه ایکس) است. در فلوروسکوپی یک پرتوی اشعه ایکس به طور مداوم از قسمتی از بدن که در حال بررسی است، عبئر می‌کند. این پرتو اشعه به یک مانیتور منتقل می‌شود تا این قسمت از بدن و حرکات آن با جزئیات دقیق دیده شود. تصویربرداری فلوروسکوپی انسان را قادر به بررسی بسیاری از سیستم‌های بدن همچون سیستم اسکلتی، تولید مثل، ادراری و گوارشی می‌نماید.

انواع فلوروسکوپی:

الف) فلوروسکوپی روده

باید گفت فلوروسکوپی روده یک روش غیرتهاجمی است و برای کمک به تشخیص دقیق بیماری روده، انسداد، پولیپ، سرطان و سایر علائم استفاده می‌شود.

ب) بلع

بررسی نحوه عملکرد بافت‌ها و اعضای بدن است. در این روش پزشک نحوه حرکت عضلات هنگام بلع را بررسی می‌کند. ممکن است پزشک فلوروسکوپی بلع را با استفاده از بلع باریم انجام دهد.

ج)  ریه

تصویربرداری ریه یا قفسه سینه که در آن با استفاده از اشعه ایکس میزان عملکرد ریه‌ها بررسی می‌شود. در این روش امکان بررسی قسمت‌های دیگر دستگاه تنفسی نیز وجود دارد. دستگاه تنفسی شامل ریه، بینی، گلو، نای و نایژه است.

د)  رحم

این نوع تصویربرداری در واقع معاینه رحم و لوله‌های رحمی است. در این روش از فرم خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی رحم و ماده حاجب استفاده می‌شود.

و)  مری

فلوروسکوپی دیدن اعضای داخلی در حال حرکت را امکان‌پذیر می‌کند. هنگامی که دستگاه GI فوقانی با باریم پوشانده می‌شود. رادیولوژیست قادر است آناتومی و عملکرد مری، معده و اثنی عشر را با این نوع تصویربرداری رصد و ارزیابی نماید.معاینه با اشعه ایکس که فقط حلق و مری را ارزیابی می‌کند، بلع باریم نام دارد.

ه) قلب و دریچه قلب

از فلوروسکوپی قلب در کاتتریزاسیون قلب به عنوان مکمل استفاده می‌شود تا پزشک بتواند جریان خون را از طریق عروق کرونر ببیند تا بتواند وجود انسداد شریانی را ارزیابی کند.

از سوی دیگر بهترین روش برای مشخص کردن عناصر رادیومات دریچه‌های قلب مصنوعی است. اعتبارسنجی، تعیین اختلالات حرکتی و ساختاری دریچه قلب با این روش انجام می‌شود.

عوارض فلوروسکوپی چیست؟

قبل از انجام فلوروسکوپی بهتر است سابقه قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهای قبلی مانند اسکن های قبلی و انواع دیگر اشعه ایکس را با پزشک خود در میان بگذارید. خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه می‌تواند با تعداد کل معاینه‌های اشعه ایکس در طول زمان مرتبط باشد.

خانم‌ها اگر باردار هستند باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند، زیرا قرار گرفتن در معرض تابش در دوران بارداری ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود.

در صورت استفاده از ماده حاجب، احتمال واکنش آلرژیک به رنگ وجود دارد. بیمارانی که به داروها، مواد حاجب، ید یا لاتکس حساسیت دارند، باید پزشک را در جریان بگذارند. همچنین، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا سایر مشکلات کلیوی باید این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهند.

برخی از عوامل یا شرایط ممکن است در دقت روش فلوروسکوپی اختلال ایجاد نماید. در صورتی که اخیرا تصویربرداری با اشعه ایکس و باریم داشته‌‌اید، این اتفاق ممکن است با فلووروسکوپی با ناحیه شکم یا کمر تداخل ایجاد کند.

بسته به شرایط پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل از انجام فلوروسکوپی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

البته علی‌رغم برخی عوارض باید بدانیم که معاینات صحیح فلوروسکوپی از نظر پزشکی مزایای بالینی را فراهم می‌کند که بیش از خطر ناشی از تابش دریافت شده در طول معاینه است.

دستگاه فلوروسکوپی راه تشخیص بیماری های مختلف
دستگاه فلوروسکوپی راه تشخیص بیماری های مختلف

اجزای دستگاه فلوروسکوپی

این دستگاه شامل تیوپ پرتو ایکس، فیلترها و کولیماتورها تکنولوژی‌های مشابه با رادیوگرافی است.

ترکیب اصلی مجموعه تصویربرداری فلوروسکوپی که آن را از رادیوگرافی متمایز کرده، تشدیدگر تصویر است.

تصویر خروجی سیستم فلوروسکوپی یک فرایند تصویربرداری رادیوگرافی است، اما نوعا در مدت زمان ۱۰ دقیقه فلوروسکوپی ۱۸ هزار تصویر منحصربه‌فرد تولید می‌شود.

با توجه به محدودیت دز پرتویی، سیستم فلوروسکوپی بایستی از فوتون‌های با تعداد کم پرتوایکس، تصویر تولید کند بنابراین یک آشکارساز حساس مورد نیاز است.
تشدیدگر تصویر (II) نسبت به فیلم کاست با سرعت استاندارد، ۴۰۰ هزار بار حساس‌تر هستند و این باعث می‌شود تا تصاویری تولید شوند که شدت پرتو ۱۰۰۰ بار کمتر از حالت قبل است.

یک فلوروسکوپی استاندارد با تشدیدگر تصویر از ۱ تا ۵ میلی رونتگن استفاده می‌کند در حالی که یک فیلم کاست با سرعت ۴۰۰ برای داشتن یک فیلم با دانسیته نوری یکسان نیاز به ۶۰۰ میلی رونتگن دارد.

اجزا و کارکرد دستگاه فلوروسکوپی احیا شده در ویتا نیز دقیقا مانند سایر دستگاه‌های فلوروسکوپی با کیفیت عالی بوده و ضریب اطمینان به تصویربرداری این دستگاه‌ها بسیار بالاست. لذا باید گفت مراکز درمانی جهت تهیه یک فلوروسکوپی با کیفیت کارخانه‌ای و با هزینه بسیار پایین می‌توانند فلوروسکوپی و سایر تجهیزات اسقاطی خود را جهت احیا و بازگشت دوباره به مرکز به مجموعه ویتا بسپارند.

بیشتر بدانیم: احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی در جهان یک صنعت بسیار سودآور برای مراکز درمانی و بیمارستانها به شمار می‌رود.

نکته مهم دیگر اینکه مراکز درمانی میتوانند در صورت عدم نیاز به تجهیز اسقاطی آن را به ویتا بفروشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.